Trainingen

Naast de Informatie Avond Sensopatisch Spel en Inspiratiemiddag Kinderatelier gaan we ook beginnen met een Individuele en Team training Kliederatlier. Ik doe dit samen met Mirna en Anneke. Ze stellen zich hieronder even voor:

Hoi, Ik ben Mirna, 32 jaar en woon met mijn vriend Kor en dochter Maud(3) in een groene wijk in Zwolle. Ik ben graag buiten, in beweging en hou van nieuwe dingen leren. Ik werk inmiddels 10 jaar lang met kinderen met ASS. Ik vind het enorm interessant om te blijven leren over waarom kinderen doen zoals ze doen (of juist niet doen). Hoe ontwikkelt een kind zich en waarom laat het bepaald spel zien. Het is daarbij een mooie uitdaging om, als een kind ergens tegen aanloopt, samen met de omgeving, uit te puzzelen hoe een kind in elkaar zit en wat het nodig heeft om lekker in zijn of haar vel te zitten. Bij de opleiding sensorische integratie heb ik me hierin verder kunnen ontwikkelen.

Toen ik met m'n dochtertje bij de Kliederschuur kwam sprak me dit enorm aan. Ten eerste door de hele Kliederschuur- ervaring op zich, maar ook omdat ik vanuit m'n opleiding weet hoe waardevol de activiteiten van de Kliederschuur zijn voor kinderen en hun ontwikkeling. Ik hoop dat ik nog veel mag toevoegen aan de Kliederschuur, en vooral nog veel mag meekliederen.

Binnenkort zal ik beginnen met het coachen van kinderen en hun omgeving, door middel van sensorische integratie. Dit mag ik bij de Kliederschuur gaan doen, en ook kan ik aan huis komen. Dit ga ik doen op een manier die bij de Kliederschuur past; vanuit de motivatie van het kind, laagdrempelig en altijd door middel van spel. We zullen gebruik maken van Sensopatisch Spel maar ook andere beweegvormen.

Wat is sensorische integratie? Dit is de manier waarop een kind prikkels verwerkt. Dit heeft grote invloed op hoe een kind in zijn/ haar vel zit en zich ontwikkelt. Is drukte om hem/haar heen al snel teveel? Verveelt het kind zich snel of blijft hij maar rennen door de klas? Wil het veel kleding niet aan omdat het niet lekker zit? Heeft het een hekel aan alle activiteiten die met fijne motoriek te maken hebben? Samen met ouders/leerkrachten onderzoek ik hoe de verschillende zintuigen van een kind op prikkels reageren. En vervolgens wat het kind nodig heeft om beter in balans te zijn. Ook kunnen we bepaalde vaardigheden spelenderwijs oefenen.

Anneke stelt zich komende week voor.