Sensopatisch Spel 10 Daagse

 

Op Facebook hebben we een Sensopatisch Spel 10 daagse gedeeld. Met iedere dag een filmpje, gemaakt tijdens een Messy Play in de Kliederschuur. Met daarbij informatie en feitjes over Sensopatisch Spel. Hier staan ze onder elkaar zodat je ze nog eens rustig kunt bekijken. 

 

Filmpjes Messy Play

 

 

In de Kliederschuur geef ik Messy Play ochtenden. Verschillende vormen van Sensopatisch Spel door elkaar heen. Dat wordt dus echt Messy.

 

Dag 1 Fijne Motoriek

 

 

Sommige kinderen kunnen urenlang knutselen, tekenen of schrijven. Maar niet alle kinderen houden van activiteiten als knutselen en schrijven. Bij sommige kinderen kosten deze activiteiten zelfs extra veel energie. 

 

Bij deze kinderen is de fijne motoriek vaak iets minder ver ontwikkelt dan bij hun leeftijdsgenoten. Ook is het voor deze kinderen vaak erg lastig om stil te blijven zitten.

 

Vaak zie je dat deze kinderen WEL gemotiveerd zijn wanneer er Sensopathisch Spel wordt aangeboden op een manier die bij hun belevingswereld past.

 

Ik krijg dit ook vaak terug in de Kliederschuur. Dan zegt een moeder: 'Ik was voorbereid op chaos en herrie! Maar het is zoooo rustig! Ze zijn zo heerlijk aan het spelen en ontdekken.'

 

Kinderen vinden het magisch om te zien hoe de rijst uit een scooper valt. En als de dino's honger hebben doe je met veel precisie het haver met een klein lepeltje in een voerbakje. En met een tang worden de kriebel beestjes uit de bak gevist.

 

En zo blijkt tekenen opeens WEL heel leuk, wanneer je met scheerschuim op een spiegel mag tekenen.
En daar waar motivatie is ontstaat ontwikkeling! Zie in de link hieronder het filmpje van dag 1.

 

Dag 2 Tot Rust Komen

 

 

Ieder kind is weleens overprikkeld, en sommige kinderen wel dagelijks. Ze hebben meer indrukken in zich opgenomen dan dat ze eigenlijk kunnen verwerken. Dat kan zich uiten op allerlei manieren. Kinderen worden drukker, trekken zich juist terug, ze worden boos of angstig.

 

Hoe fijn is het dan als iemand dat ziet en bijvoorbeeld een bak rijst klaar zet om even lekker met de handen in te wroeten. Het mooist zou zijn als dit al aangeboden kan worden voordat het kind overprikkeld raakt.

 

In de klas even alleen in een hoekje met de klei spelen. Spelen met een Sensorische bak. Of met je blote voetjes in de zandbak zijn activiteiten die zorgen voor rust en balans.

 

Ik de Kliederschuur staat altijd een 'droge trog' een bak met rijst, pasta, bonen, mais of kikkererwten klaar. Kees maakt hier altijd dankbaar gebruik van. Na een uur is zijn concentratie gewoon op. Dan trekt hij zich terug bij de bakken en gaat hij daar lekker rustig spelen.

 

Joop van 9 speelt inmiddels wat minder vaak met de bakken. Die gaat voor de toffe experimenten en timmer opdrachten. Maar na de wisseling van school heeft hij ook een middag heerlijk bij de bak gezeten. Even heerlijk kliederen zonder doel of resultaat. Heerlijk je hoofd leeg maken. Dan kun je er weer tegen aan!

 

Volwassenen doen dit ook. Ze zoeken hun rust door naar het strand te gaan of in de tuin werken. Of door na een drukke dag een lange douche te nemen of om even lekker in bad te gaan.
Zelf kan ik zo genieten bij de voorbereiding en van de activiteiten. Nog even wat langer roeren door de scheerschuim. Of een lekker geurtje toevoegen aan de rijst.

 

Uit onderzoek blijkt dan ook dat het doen van een tactiele activiteit gemiddeld twee uur lang invloed heeft op de alertheid van een kind.
Dus als het kind even zou mogen spelen bij een bak met rijst, kikkererwten, pasta of bonen. Dan zou het er daarna weer twee uur tegenaan kunnen! Zie in de link hieronder het filmpje van dag 2. 

 

Dag 3 Tot Actie Komen

 

 

Iedereen is verschillend en iedereen verwerkt prikkels daarom ook verschillend. Sommige kinderen hebben heel veel prikkels nodig om lekker in hun vel te zitten en andere kinderen doen het beter in een omgeving met wat minder prikkels.

 

De kinderen die heel veel prikkels nodig hebben om alert te zijn proberen dit te compenseren. Ze rennen bijvoorbeeld hard door de groep om hun motor aan te krijgen, of ze hangen in hun stoel en er is geen actie in te krijgen.

 

Vaak werkt het om bij deze kinderen activerende prikkels aan te bieden. Soms helpt het al als een kind regelmatig even aangeraakt wordt. Maar bij Sensopatische activiteiten kun je denken aan vochtige en koude prikkels als scheerschuim, ijsklontjes, water eventueel met maizena, verf (rijden met auto's door de verf) en natuurlijk slijm. Dit zijn activerende prikkels die kinderen helpen die snel laag in de alertheid zitten.

 

Probeer maar eens een activiteit met (gekleurde) scheerschuim. Of begin een warme zomerdag met een activiteit waarbij ze in een korte tijd zoveel mogelijk ijsklontjes in een bakje moeten krijgen. Of juist aan het eind als ze moe worden lekker met de crazy soap in het buiten keukentje mogen kliederen. Het verschilt altijd per kind en per situatie wat werkt, dus ga lekker uitproberen! Zie in de link hieronder het filmpje van dag 3.

 

Kliederschuim ofwel Crazy Soap

 

 

Spelen met Kliederschuim ofwel Crazy Soap in het buitenkeukentje. Het schuim ruikt heel erg lekker en is wat 'steviger' dan gewoon scheerschuim. Zie de link naar het Facebookbericht hieronder voor meer foto's van het kliederfeest met de Crazy Soap.

 

Dag 4 Doorkruisen Middellijn

 

 

De middellijn is een denkbeeldige lijn in het midden van het lichaam. Bij allerlei dagelijkse activiteiten zoals een rits dicht doen, schrijven, je schoenen aandoen doorkruis je deze lijn. Dit vraagt om een samenwerking van je linker en rechter hersenhelft.

 

Het kunnen doorkruisen heeft niet alleen invloed op bovenstaande activiteiten maar ook nog op de cognitieve ontwikkeling en het creëren van een voorkeurshand. Wanneer je dit gaat oefenen, ben je bezig met het leggen van een fundament, waar daarna nog veel meer bouwstenen stevig op zullen komen te liggen.

 

Dit kun je heel goed oefenen met Sensopatisch Spel. Als de dino's een modderbad hebben gehad in de bak die links van het kind staat, moeten ze daarna natuurlijk worden afgespoeld en en gepoetst in een lekker ruikende sopje wat recht van het kind staat. Of maak met schmink, verf of scheerschuim een tekening met je rechterhand op je linkerarm, en andersom.

 

In de klas kun je kinderen hun tafel laten insmeren met scheerschuim, door met je hand van links naar rechts te bewegen terwijl je recht aan je tafel zit, en andersom. Deze beweging kun je ook maken in een grote bak met rijst of zout. Biedt altijd een alternatief aan bij het gebruik van scheerschuim. Het gebruik van scheerschuim is voor sommige kinderen met overgevoeligheid te intens.

 

De activiteiten met de magneetstaaf op het filmpje kun je ook aanbieden in een bak met (gekleurde) kikkererwten of rijst. Kan ook prima aan tafel met twee kleinere bakjes of kommetjes erbij. Zie in de link hieronder het filmpje van dag 4. 

 

Dag 5 Creativiteit

 

 

In de Kliederschuur bied ik materialen aan die passen bij de belevingswereld/leeftijd van de kinderen die komen. Eigenlijk is het een hele grote inventation to play.

 

De kinderen bepalen HOE er met de materialen gespeeld wordt. Je ziet dan ook dat ieder kind dat op zijn eigen manier doet. Dit vraagt een hoop creativiteit. En wij als volwassenen hoeven alleen vol bewondering toe te kijken. Maar meespelen kan ook hoor! Dat is minstens zo leuk!

 

Biedt maar eens een bak met filterkoffie aan. Sommige kinderen gaan erin graven, andere kinderen verstoppen hun handen in de koffie en weer andere kinderen pakken er een kopje bij om koffie te maken.

 

Hieronder zie je zo'n prachtig voorbeeld. Bij de kikkererwten had ik allerlei buisjes neergelegd en bij de bloem zeefjes en bakjes. Dit jongetje ging er heerlijk creatief mee aan de slag! Hij maakte van de buisjes een soort van toeter en hij maakte wolken van de bloem.

 

 

Naast dat het de creativiteit van de kinderen stimuleert, prikkelt het ook steeds die van mij. Ik probeer de materialen zo vaak mogelijk en steeds weer anders te gebruiken.

 

Ik geloof dat onderstaand voorbeeld van vorig jaar winter is. Ik had 's morgens sneeuw gemaakt van bloem en scheerschuim. Dan krijg je een soort van klei achtige substantie. Het ruikt en voelt in ieder geval heerlijk.

 

's Middags had ik een regenboogfeestje. Ik had de gemengde bloem met scheerschuim verdeeld over 6 bakjes en hier wat verf aan toe gevoegd. Normaal gebruik ik altijd voedingskleurstof, maar dit waren meiden van 6 jaar. Met de mooie glaasjes die bij de rijst stonden creëerden ze deze prachtige regenboogtorentjes.

 

Intensiteit van Materialen

Dag 6 In Gesprek Komen

 

 

Juist wanneer er geen oogcontact is, en wanneer je samen met iets bezig bent, dan ontstaat er vaak een gesprek. Dit kan zijn als je samen gaat koken, de dieren verzorgen, wandelen of natuurlijk Sensopatisch Spelen.

 

Het dochtertje van Mirna (3 jaar) die voor het eerst naar de peuterspeelzaal ging, liet geen woord los toen ze weer werd opgehaald. En dat was prima.
Thuis stond er een bak rijst klaar, waar ze eindeloos rijst in een bakje deed en eruit liet gieten. Ze was de dag dus druk aan het verwerken.

 

Toen Mirna er na een tijdje bij kwam zitten, begon ze te praten, en daar hield ze niet meer mee op. Als Mirna met haar een 'kopje thee' was gaan drinken en maar door was blijven vragen, was dit er waarschijnlijk niet allemaal uit gekomen.

 

Let in de klas maar eens op de gesprekken bij de zand en water tafel. Dan komt er veel meer uit dan tijdens het vertel rondje in de kring!

 

Ook wanneer kinderen iets vervelends hebben meegemaakt, is het vaak makkelijker om daar over te praten wanneer je samen met iets bezig bent, wat niet al teveel concentratie vraagt. Door de rustgevende werking van de tactiele input, blijven ze rustiger en krijgen emoties een plekje.

 

Je ziet dan bijvoorbeeld ook vaak dat ze dan rustig zitten, eerst niks zeggen en maar heen en weer 'aaien' door de scheerschuim.... En dan komt vanzelf het gesprek aan op gang.

 

Dag 7 Landen In Je Lijf

 

Sommige kinderen zitten zo in het hoofd dat ze zichzelf in de weg zitten. Ze zien tegen dingen op, beelden zich allerlei situaties in en raken uit contact met zichzelf en de omgeving.

 

Door regelmatig een sensorische activiteit aan te bieden tijdens lastige perioden, wordt de aandacht weer naar het lijf gehaald, in het hier en nu.
Lekker in tuin werken, in bad met extra veel schuim, en een stevige massage zijn ook sensorische activiteiten.

 

Laat je kind regelmatig met zelfgemaakte klei of zoutdeeg, of met gekleurde rijst, kikkererwten of bonen spelen. Kijk maar eens wat bij je kind past. Zie hier ons bericht over gekleurd zoutdeeg:
https://www.facebook.com/104966240902846/posts/656912242374907/

 

Gekleurde rijst is een mooie basis voor een Sensoriche (thema) bak en kikkererwten zijn een mooie aanvulling. Rijst is vaak een van de eerste materialen waar sensorische mee gespeeld wordt. Daarna zijn kikkererwten een leuke aanvulling. Ze zijn wat groter en harder. En ze maken in bijvoorbeeld metalen bakjes een leuk geluid.

 

Rijst en kikkererwten kun je gemakkelijk zelf kleuren. Doe wat in een ziplock zakje, voeg een scheutje azijn en je gewenste kleur toe. Goed kneden en even laten drogen. Azijn zorgt ervoor dat de kleur zich verdeeld en dat de kleur langer mooi blijft. Zie hier hoe je rijst en kikkererwten kunt kleuren met veel met foto's: https://www.facebook.com/104966240902846/posts/471759520890181/

 

Heb je geen zin om het zelf te maken? In de webshop van de Kliederschuur staan potjes met gekleurde rijst en gekleurde kikkererwten. Maar ook potjes met natuurlijke materialen als een mooie bonenmix. Je kunt ze los uitzoeken, maar er staan ook thema pakketjes en grote complete pakketten in de webshop. Er is zelfs een maandelijks Sensopatisch Spel Abonnement. Ook kun je in de webshop de voedingskleurstoffen vinden om zelf te kleuren.
https://www.dekliederschuur.nl/webshop/sensopatisch-spel-producten

 

Gekleurd Zoutdeeg

Zelf Kleuren

Sensopatisch Spel Producten

Dag 8 Lichaamsbewustzijn

 

Als je met je handen allerlei verschillende materialen mag aanraken, leer je hoe deze verschillende materialen aanvoelen. Leer, glas, metaal, hout, stof, steen. Het voelt en weegt allemaal anders.

 

Als je dit nooit mag aanraken, dan leer je dit ook niet. En als je deze materialen vaak hebt aangeraakt dan weet je het een volgende keer. Zo weet je op een gegeven moment zonder het aan te raken dat een doek licht is en een steen zwaar is.

 

Door het aanraken van verschillende materialen krijgt je lichaam ook veel informatie binnen over waar je lichaam zich bevindt. En hoe je je beweegt, want je voelt wat je doet.

 

Hierdoor worden kinderen zich heel bewust van hun eigen lichaam, en het bewegen van het lichaam.
Dit geldt voor alle sensorische activiteiten waarbij je beweegt en er tegelijkertijd tactiele prikkels (via je huid) binnenkomen.

 

Zit er verf op je wangen of zelfs wat op je neus of oor. Zit er scheerschuim aan je handen en spettert bij het schoonmaken het water je armen of je benen nat. Of stap je met je voetjes op de harde dino erwtjes die op de grond zijn gevallen.

 

Koude en vochtige prikkels komen extra hard binnen.
In het filmpje zie je dat de kinderen (gekleurde) ijsklontjes zoeken in het scheerschuim.
Bij deze activiteit ervaren ze enorm hun eigen lichaam.

 

Gekleurde ijsklontjes zijn in de winter ook super leuk in het buiten keukentje. Helemaal als er ook nog sneeuw ligt. Zie het bericht IJsjes Maken: https://www.facebook.com/104966240902846/posts/502697961129670/

 

IJsklontjes en scheerschuim zijn beide hoge prikkels. Ik heb de vorige keer al geschreven over de intensiteit van materialen. Maar de intensiteit kan per lichaamsdeel verschillen. Hier zie je een filmpje waar ze scheerschuim ontdekken met hun voeten: https://fb.watch/apImyHIHDJ/

 

IJsjes Maken in het Buitenkeukentje

Dag 9 Tot Zelfstandig Spel Komen

 

Onze ervaring is dat sensopathisch spel zó laagdrempelig is, dat het eigenlijk bij alle kinderen aansluit. Ontdek samen met het kind welk materiaal het prettig vindt voelen. Probeer en varieer. Voeg eerst zo min mogelijk toe. Volg het kind in wat het soet en doe zelf steeds een stapje terug.

 

Ik de Kliederschuur bied ik eerst alleen het materiaal aan. Eerst kijken, ruiken en voelen. Kijkend naar de kinderen voeg ik er bakjes, schepjes, diertjes (dino's of paarden), auto's aan toe.

 

Ook als een kind het afscheid nemen erg lastig vindt, kan een bak met kinetisch zand of gekleurde rijst hierbij helpen. Zo kwam hier een kindje voor het eerst spelen. En vond het erg moeilijk om mama los te laten. Ik toverde de spiegel met kinetisch zand tevoorschijn en zei niet veel. Ze gingen samen bij de spiegel zitten spelen en het was goed. Mama kon rustig gaan.

 

En over zelfstandigheid gesproken. We hebben in huis een open kast staan. Waarin onder andere de kliederbak staat en bovenop het houten rekje met gevulde potjes. Onze Luuk (3 jaar) speelt hier uiteraard vaker mee. En hij wijst dan het potje aan waar hij mee wil spelen. Momenteel zitten er verschillende soorten bonen in. Hoe groter hoe makkelijker op te ruimen! Luuk wil eigenlijk altijd de tractors er bij. Die staan ook in een mooie mand in de open kast.

 

Dus Luuk ging lekker op de grond zitten met de bonen in de bak en de tractors en ik deed z'n ding. Toen ik er later weer langs liep was alles opgeruimd. De bak stond weer in de kast. De bonen zaten weer netjes in het potje in het rekje met de deksel er op. En Luuk was wat anders aan het doen.

 

In de kast ligt ook een hele mooie kleine stoffer en blik. Echt super handig! Luuk pakt hem vaak al zelf. Te vinden in de webshop van De Kliederschuur: https://www.dekliederschuur.nl/product/6025868/stoffer-en-blik-voor-kinderen

 

Dag 10 Cognitieve Vaardigheden

 

Ook cognitieve vaardigheden kunnen worden geoefend door middel van Sensopatisch Spel. Op deze manier maakt het indruk en kom je weer bij de motivatie van de kinderen. En eigenlijk gaat het al snel van zelf. Sensopatisch Spel leent zich al snel voor het sorteren op kleur en maat en natuurlijk tellen.

 

Wanneer je informatie uit een boek uitgebeeld met materiaal gaat het bij veel kinderen (zeker de beelddenkers) nog meer leven. Maak eens bij een prentenboek een Sensoriche Verteltafel. Of beeld het proces van van ei tot vlinder maar eens uit met kikkererwten en pasta (te zien in het filmpje).

 

Termen als zwaar of licht, hard en zacht, boven onder en ga zo maar door, kunnen worden geïntroduceerd.
Letters schrijven met wat scheerschuim wordt in het onderwijs al veel gedaan en dat is prachtig! Hou wel rekening met de intensiteit van scheerschuim en biedt een alternatief aan.

 

Speelt je kind graag met een speelkeukentje? Hoeveel kikkererwten-suikerklontjes, wil jij vandaag in de koffie? Tellen maar!
Je kunt ook letters en cijfers aan een bak toevoegen. Zodat ze deze spelenderwijs kunnen ontdekken.

 

Zie ook de poster van de Kliederschuur. De vele voordelen van Kliederspel. 

 

De Vele Voordelen Van Kliederspel

Kliederbakken

Blog Sensopatisch Spel

Sensopatisch Spel Materialen

Thema Pakketten Sensopatisch Spel

Complete Basis Pakketten Sensopatisch Spel

Trainingen Kliederatelier

 

Voor meer informatie en ideeën oud ook onze Facebookpagina in de gaten!

 

Liefs Monique van De Kliederschuur

 

 

Ben je met een van de activiteiten aan de slag gegaan? We zouden het leuk vinden als je een reactie achter laat.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.